Автосервизите само с лиценз
Всички автосервизи, които искат да извършват легално дейността си, от следващата година ще трябва да имат съответния лиценз. Това се предвижда в гласуваните на първо четене от транспортната комисия в парламента промени в Закона за движение по пътищата.
Според текстове всеки, който иска да осъществява сервизна дейност, ще трябва да подаде съответните документи, да докаже, че той и работниците му са квалифицирани, че фирмата има необходимото оборудване, да посочи местата, където ще се осъществява дейността, конкретните ремонти, с които ще се занимава сервизът и т.н. Законът дава право на фирмите и физическите лица да работят както по конкретни елементи на колата като двигател, ходова част, автоелектроника, гуми и т.н., така и да се занимават с цялостни и комплексни ремонти. След като документите бъдат подадени и се установи, че са изрядни, кандидатстващият ще се вписва в специален регистър и ще получава удостоверение за регистрация от министъра на транспорта или оправомощено от него лице. Самият регистър ще бъде публичен и всеки ще може да провери дали сервизът, към който се е насочил, има лиценз за тази дейност и конкретния ремонт. Основната идея на промяната в закона е да се създаде нормативна уредба, която да регламентира дейността на автосервизите и да гарантира качеството на ремонтите по колите, да наложи контрол, пише в мотивите към законопроекта. В момента в България такава липсва и дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства се извършват свободно и не са регулирани от държавата.
Липсват и каквито и да било изисквания за започване на дейността и за извършването й, а най-важното - липсва какъвто и да било контрол върху качеството на ремонта и техническото обслужване на колите, пише в мотивите към законопроекта. Точно регламентирането на тези дейности е причината за предложените нововъведения в Закона за движението по пътищата. Самата идея обаче дойде преди години не от политическите среди, а точно от автосервизите, които искат да работят легално и качествено, издават документи за осъществените ремонти и дават гаранции. Най-активни в тази дейност бяха членовете на Съюза на автосервизите-София и председателят на сдружението инж. Емил Германов.
Освен легализиране на дейността на сервизите промените в закона предвиждат и даване на документи и гаранции за извършените ремонти. Ако някой сервиз не издаде съответния документ на клиента си или извърши ремонт, който не е вписан в регистрацията му, той ще бъде санкциониран. За физически лица глобите ще са между 500 и 1000 лв., а за юридическите - между 1000 и 3000 лв. При повторно нарушение санкциите се удвояват, а при системно - сервизът може да загуби лиценза си. Ако това се случи, в зависимост от причината, той ще може да подаде документи за нов едва след една или след две години, предвиждат промените.
Самият контрол върху дейността на сервизите ще се осъществява от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Идеята е в звеното, което контролира пунктовете за годишни технически прегледи, да бъде назначен по още един служител във всичките 28 области в България и той да поеме тези функции, обясни пред "Стандарт" депутатът от ГЕРБ Иван Вълков, който е вносител на законопроекта заедно с колегата си Ивайло Московски. Това обаче тепърва предстои да се уточни в наредбата, която ще трябва да се приеме, след като промените в закона бъдат гласувани. "Идеята ни е тя да бъде създадена основно по предложения на бранша, които много добре да бъдат съгласувани с администрацията", каза Вълков. Той допълни, че до 1 януари 2015 г., за когато е планирано новите правила да влязат в сила, сервизите ще трябва да подадат съответните документи и да бъдат вписани в регистъра. Според Вълков обаче срокът може да бъде и преразгледан, ако скоро законопроектът не влезе за обсъждане в пленарна зала. Според депутата новите правила по-скоро ще изкарат сервизи от сивия сектор на светло, а няма да намалят броя им. "Все пак тези хора ще искат да продължат да работят и вероятно ще предпочетат да приведат дейността си в ред", смята Вълков.
Източник: standartnews.com